Hoe ziet je Adidas sneaker er in 2020 uit? Hier ontwerpt adidas Originals zijn sneakers.

16 maanden geleden

De Adidas sneakers uit de 2020 collectie worden hier ontworpen.

Ergens midden in het industriegebied in Greenpoint Brooklyn, verstopt in een anoniem pakhuis, recht tegenover een groothandel in bouwmaterialen en stenen ontwerpt Adidas zijn toekomstige sneakers.

170714bkfarm 0101

 

Het is hier waar de Duitse sneakergigant zijn “Brooklyn Creator Farm” heeft gebouwd, een relatief geheime locatie waar Adidas zijn ontwerpers uit de verschillende ontwerpstudio's  herbergt.

Wat deze ontwerpers doen? “Het creëren van cultuur” aldus Marc Dolce, Creatief directeur van Adidas.

De “Creator Farm” is gesplitst in een “Design” gedeelte en het zogenoemde “Adidas MakerLab”. Laatstgenoemde bestaat uit een state-of-the-art laboratorium met speciale apparatuur en zowat alle moderne beschikbare bouwmaterialen die nodig zijn bij de bouw van sneakers. Adidas heeft in totaal drie van deze “Makerlab’s” tot zijn beschikking, een echt “Disneyland voor ontwerpers”

170714bkfarm 0031

 

De ontwerpstudio zelf staat bomvol moodboards en materialen voor inspiratie. Er zijn geen toegewezen werkplekken, een bewuste strategie om het samenwerken tussen de ontwerpers te bevorderen. Adidas heeft zowel een vast team van ontwerpers die Fulltime hier werken als ook enkele roterende groepen designers uit de andere ontwerpstudio’s in Duitsland of Portland, Oregon. Deze groep neemt alles wat men leert weer mee terug naar hun betreffende thuisbasis.

170714bkfarm 0658



Via instagram stage lopen bij Adidas 

 

De “Farm” is niet je typische design studio. “We hebben het niet voor niets “The Farm” genoemd omdat het Duitse sneakermerk een plek wilde met die terug gaat naar de oorsprong, een plek die echt is, waar je je handen vuil kunt maken.” Aldus Paul Gaudio, Creatief directeur. “Het is bedoeld om de ontwerpers een beetje te provoceren, dit toch de plek waar we onze cultuur cultiveren.”

170714bkfarm 0785

Het geeft ook de mogelijkheid om dingen anders dan anders te doen. Tussen de “Farm ontwerpers” loopt Nigel, een stagiaire afkomstig uit deze buurt. Marc Dolce zag de Instagram Feed van Nigel(destijds 17 jaar oud) en bood hem, ook via Instagram, een stageplaats aan. Hiermee toont Adidas aan dat het de mening van zijn doelgroep hoog heeft zitten, het is zelfs een van de vele strategieën.

“Uiteindelijk is dit allemaal een belangrijke statement” aldus Gaudio. “Het is wie we zijn, het is wie we willen worden. Het is de essentie van het begrijpen van waar je cultuur voor staat. En New York is dé plek waar je dit het beste kunt doen”

170714bkfarm 1645

Als voorbeeld noemt Gaudio basketbal, een categorie what in de hele sneaker industrie (dus ook bij de concurrentie) de laatste maanden dramatische verkoopresultaten opleverde. “Wij zien dit als een grote kans, eentje waarop de “Farm” zich momenteel op focust.”

De grote vraag is natuurlijk: Wat kunnen we verwachten van Adidas in 2020. Terwijl de rest van het Adidas concern zich bezighoudt met de productie en levering van de mode van 2018 & 2019 is “The Farm” al jaren verder met het bedenken van producten.

Ondanks dat adidas Originals continue aan het researchen is naar nieuwe producten en stylen voor toekomstig straatgebruik is er momenteel geen specifieke vraag naar ontwerpen die ogenblikkelijk op de markt gebracht moeten worden.

 

“Het gaat meer om het ontdekken zelf” Aldus Gaudio. “Onze obsessie is de vooruitgang an sich, en niet het definitieve resultaat”